תוספות / חריגות בניה

תוספת בניה היא הוספת שטח או קירוי שטח למבנה קיים (שטחים עיקריים), על פי תכנית בניין עיר (תב"ע) בתוקף.

זכויות הבניה של כל קרקע נקבעות בתכנית בניין עיר (תב"ע) והן מפרטות את היקף הבניה האפשרי במבנה. במקרים מסוימים, החוק מאפשר לבקש הקלות בהגשת בקשה לתוספת זכויות בניה וקווי בניין, הנתונות לשיקול דעת הוועדה המקומית.
במידה וקיימות זכויות בניה שטרם מומשו במבנה – תוכלו לבקש מהועדה המקומית לתכנון ובניה היתר בניה לתוספת בניה, עד הגודל המותר לפי התב"ע.
במידה ואין זכויות בניה ולא ניתן לממש הקלות – לא ניתן לבקש בקשה להיתר.

בירור בנוגע לזכויות הבניה המותרות ניתן לבדוק מול הועדה המקומית לתכנון ובניה במקום מגוריך או להתייעץ עם בעל מקצוע קבלת היתר בניה עבור תוספת בניה תישקל על ידי הרשות המקומית ותאושר כאשר לא נוצלו כל זכויות הבניה בנכס, במידה וקיימת תכנית בנין עיר בתוקף המאפשרת הגדלת זכויות הבניה, או שמדובר בתוספת שטח שירות, כגון: מחסן, חניה מקורה, חדר כביסה, מרתף, חדר אשפה או ממ"ד.

ישנן תוספות בניה אשר אינן נחשבות כתוספת שטח עיקרי או שטח שירות, כגון: תוספת מרפסת, בניה על הגג,
תוספת בריכה, תוספת גובה וכדומה אשר גם הן מחויבות בהוצאת היתר בניה כדין.

מה נדרש לעשות כשמעוניינים בתוספת בניה?

זכויות הבנייה של כל מבנה מפרטות את היקף הבנייה האפשרי במבנה המדובר והן נקבעות בתוכנית בניין עיר.
במקרה וישנם זכויות בנייה שלא נוצלו, ניתן לבקש היתר בנייה מהוועדה המקומית לתכנון ולבנייה.
כאשר מעוניינים לבנות תוספת בניה, יש כללים שונים לביצוע המשימה ותהליך קבוע שכל אחד צריך לעבור. הדרך לאישור תוספת הבניה אינה פשוטה ויכולה להימשך זמן רב עד לקבלת האישורים המתאימים והנחוצים על מנת לבצע זאת.
התהליך כולל התייעצות עם אנשי מקצוע כמו אדריכל שיוכל לעזור מאוד בייעוץ והכוונה נכונה בכל מה שקשור לתהליך הבנייה או השיפוץ משום שהוא מכיר את תקנות הבנייה.

אז איך בעצם מגישים בקשה להיתר בניה לתוספת בניה?

הגשת הבקשה להיתר היא תהליך מורכב, ארוך ומלא בבירוקרטיה. על מנת להגיש בקשה לתוספת בניה, חשוב להיעזר במודד מוסמך, באדריכל ובמהנדס בניין מקצועי אנשי המקצוע יבדקו את המבנה, יכינו תכניות אדריכליות ותכניות עבודה, יתכננו את התוספת ויגישו את התוכניות והבקשה להיתר בניה לרשות המקומית.
בשנים האחרונות נכנסה מערכת מקוונת "רישוי זמין" – המחייבת הגשת היתר בפורמט אחיד, ובעתיד אמורה לקצר את תהליכי הבירוקרטיה המורכבים ברשויות המקומיות.

אנחנו במרכז היתרי בניה יודעים לספק לכם את כל השירותים, החל מבדיקת הזכויות הקיימות במבנה, דרך הכנת התכניות, ועד לקבלת היתר הבניה.

חריגת בניה

חריגת בניה הינה בניה המתבצעת ללא קבלת היתר כדין או סטייה מהיתר שניתן כדין, כגון: הוספת שטח או קירוי שטח למבנה קיים, הגדלת זכויות בניה, שינוי שימוש במבנה קיים, שינוי ייעוד הקרקע, שינוי בגובה המבנה, תוספת גדר קידמית, שינוי חזית, תוספת חניה מקורה, הוספת מרפסת וכדומה.
על מנת להפוך חריגת בניה לחוקית יש לבצע הליך שנקרא לגליזציה (אישור מצב קיים) ע"י הגשת בקשה להיתר בניה – מול הועדה המקומית בה מצוי הנכס.

לעיתים קיימות חריגות מורכבות יותר המהוות סטייה ניכרת והפרה של חוק התכנון והבניה, כגון:

• סטייה מקווי הבניה או גבולות המגרש המותר
• סטייה בגובה ומידות המבנה
• חריגות בשטחי הבניה המותרים בהתאם לתכנית בנין עיר (תב"ע)

ניתן לנסות להסדיר חריגות הבניה המהוות סטייה ניכרת מהתכנון המקורי בהליך של שינוי תכנית בנין עיר (תב"ע) בסמכות ועדה מקומית / מחוזית.

לשליחת הודעה

מוזמנים לשלוח לנו הודעה וניצור אתכם קשר בהקדם 

    כתובת
    ירושלים 39 קרית אונו, מגדל המשרדים A קומה 10

    דילוג לתוכן